Organizacja pracy zdalnej

Do niedawna wydawało nam się, że praca zdalna zarezerwowana jest głównie dla freelancerów i osób wykonujących wolne zawody, jednak w ostatnim czasie stała się ona powszechna i w wielu firmach jest już niemal standardem. Mimo tego, dla wielu pracowników stanowi spore wyzwanie. Jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości? Jak zorganizować swoje domowe biuro i co zrobić, by praca w domu była efektywna? Oto kilka sprawdzonych sposobów.

 

Ustal swoją rutynę.

Unikaj otwierania laptopa zaraz po przebudzeniu, niech praca nie będzie pierwszą czynnością, za którą się zabierzesz. Dużo bardziej produktywne jest utrzymanie dotychczasowych rytuałów i ich kolejności. Wstań, zrób śniadanie, wypij kawę, porozmawiaj z domownikami, zajmij się czymś nie związanym z pracą, zanim do niej przystąpisz. Niektóre osoby wyznają, że pomaga im krótki spacer, który pozwala się rozbudzić i przypomina drogę do pracy, wyznaczając konkretny czas rozpoczynania pracy.

 

Uporządkuj swoje miejsce pracy.

Aby zadbać o komfort przygotuj odpowiednio miejsce pracy. Kanapa, mimo iż może być pierwszym miejscem, o którym pomyślisz, nie będzie służyć skupieniu. Miejsca do odpoczynku powinny kojarzyć Ci się z relaksem, a miejsca pracy – z miejscem do pracy. Dzięki temu łatwiej skoncentrujesz się, siadając przy komputerze.

Jeżeli masz możliwość, pracuj w wydzielonym pokoju, gdzie znajdziesz ciszę i spokój. Jeżeli jednak nie masz takiej możliwości, zakomunikuj domownikom, w jakich godzinach pracujesz i kiedy potrzebujesz „wyłączyć się” z życia domowego.

Opróżnij miejsce pracy z niepotrzebnych rzeczy i przygotuj na nim wszystko, co będzie Ci potrzebne. W ten sposób bałagan nie będzie Cię dekoncentrował i nie będziesz tracić czasu na poszukiwanie telefonu, notesu czy długopisu.

 

Zadbaj o komunikację z współpracownikami.

Jeżeli pracujesz w zespole, warto zadbać o odpowiednie narzędzia do komunikacji. Będąc w biurze, łatwiej dowiedzieć się, kto nad czym obecnie pracuje i podzielić zadania. Kiedy członkowie jednego zespołu pracują zdalnie, jest to nieco utrudnione. Warto wtedy zorganizować codzienne krótkie spotkania, na których będziecie mogli omówić wykonane i planowane działania, a także wspólnie rozwiązać napotykane problemy. Codzienny kontakt ze współpracownikami pozwoli Wam również zachować pozytywne relacje i zadbać o dobrą atmosferę pracy.

 

Planuj zadania i wyznaczaj priorytety.

Aby zwiększyć efektywność pracy i zadbać o to, aby wszystkie zadania realizowane były na czas, na początku dnia pracy stwórz listę zadań. W tym celu wystarczy kartka i długopis, ale możesz skorzystać też z wielu aplikacji i narzędzi, które ułatwiają zarządzanie czasem. Na swojej liście ustalaj priorytety, a zadania wymagające najwięcej skupienia wykonaj wtedy, kiedy jesteś najbardziej produktywny. Warto też określić czas na wykonanie każdego zadania.

Jeżeli masz problem ze skupieniem się na ich wykonaniu, warto skorzystać z techniki pomodoro, która polega podzieleniu czasu pracy na 25 minutowe interwały, podczas których wykonujesz jedno wybrane zadanie, na którym skupiasz całą swoją uwagę. Po upływie tego czasu wykreślasz wykonaną czynność z listy i robisz sobie 5 minut przerwy. Działając w ten sposób odkryjesz, że pracujesz bardziej efektywnie.

 

Stosuj przerwy w pracy.

Pracując w domu zdarza nam się nie kontrolować czasu w taki sposób, jak robimy to pracując w siedzibie firmy. Odchodzimy od komputera zrobić sobie kawę, puścić pranie, przygotować obiad. Z drugiej strony bywa, że w ciągu całego dnia pracy nie wyznaczamy sobie dłuższej przerwy na odpoczynek. Ważne jest, aby zadbać o znalezienie czasu na przerwę, która pozwoli oderwać się na chwilę od pracy, a jednocześnie nie zaburzać pracy domowymi czynnościami.

 

Odetnij się od rozpraszaczy.

Kiedy pracujesz – pracuj. Sprawdzanie social mediów i portali informacyjnych stanowi ogromną pokusę, szczególnie na home office. Głód dostępu do najświeższych informacji odciąga nas od pracy, skłaniając do wielu krótkich przerw i odrywania się od wykonywanych zadań. Wycisz powiadomienia w prywatnym telefonie, a jeżeli to nie wystarczy, zostaw go w drugim pokoju.

 

Oddziel życie prywatne od zawodowego.

Poza pokusami odciągającymi nas od pracy, jednym z minusów pracy zdalnej jest też zacieranie się granicy pomiędzy czasem spędzonym w pracy, a czasem wolnym. Zdarza się, że wpadając w wir pracy, tracimy poczucie czasu i pracujemy zbyt wiele. Pamiętaj więc, aby wyznaczyć sobie konkretne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy. Dzięki temu zachowasz balans pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.

 

Pracując w domu napotykamy wiele wyzwań, jednak dobra organizacja czasu pracy, utrzymanie kontaktu ze współpracownikami i dbanie o harmonię pomiędzy pracą a życiem osobistym może jednak sprawić, że będzie ona tak samo, a nawet bardziej efektywna. Kluczem do sukcesu jest tu jednak przede wszystkim samodyscyplina.

W eq system istnieje możliwość wyboru modelu pracy. Zależy on od stanowiska, zakresu obowiązków oraz preferencji pracownika. Część naszych pracowników wciąż pracuje w siedzibie firmy, ale coraz więcej osób decyduje się na pracę w modelu hybrydowym bądź całkowicie zdalną. Sprawdź kogo poszukujemy i znajdź ofertę dla siebie: www.eqsystem.pl/kariera.

Dołącz do naszego zespołu

Ponad 30 lat doświadczenia w branży IT

Ponad 220 pracowników

Współpraca ze znanymi markami

Możliwość samorealizacji i liczne benefity

Komfortowe i elastyczne warunki pracy

 

eq system sp. z o.o.
ul. św. Antoniego 50
41-303 Dąbrowa Górnicza

NIP 629 22 63 139
KRS 0000175772
REGON 278119464

Copyright © 2021 by eq system. All Rights Reserved.