Niecodzienna sytuacja, związana ze stanem epidemii, to wyzwanie zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Odnalezienie się w nowej rzeczywistości, która na dodatek nie wiadomo, ile potrwa, nie jest proste, dlatego wszelkie narzędzia HR, ułatwiające i usprawniające pracę, są na wagę złota. W bardzo wielu firmach pracownicy przeszli na system pracy zdalnej, by zapewnić płynne działanie przedsiębiorstwa. W związku z tym, że jednym z etapów i dowodów jego rozwoju jest przyjmowanie nowych pracowników, pojawiają się pytania o zarządzanie rekrutacją. Jakie narzędzia rekrutacyjne wybrać? Czy kultura organizacyjna firmy może na tym ucierpieć? Zapraszamy do lektury!

Praca zdalna – w domu, ale jak w biurze

Wraz ze zmianą miejsca świadczenia usług dla pracodawcy, wcale nie zmienia się zakres obowiązków pracowniczych. W dalszym ciągu pracownik jest zobowiązany pracować w określonym w umowie wymiarze godzin oraz wykonywać czynności przypisane do swojego stanowiska. Działa to oczywiście także w drugą stronę pracodawca zapewnia pracownikowi wynagrodzenie, ubezpieczenie itp., także na czas home office’u. Ważny z punktu widzenia pracownika może też być fakt, że jeśli ulegnie on wypadkowi w domu, podczas świadczenia pracy, to będzie to traktowane tak samo, jak gdyby wydarzyło się to w firmie (jeśli to jest związane z wykonywaniem tejże pracy). Takiej osobie przysługuje więc odpowiednie świadczenie.

Nowoczesne narzędzia HR

Zatrzymajmy się na chwilę przy zagadnieniu pracy zdalnej w kontekście narzędzi HR. Procesy w działach HR toczą się niezależnie od tego, czy pracownicy są na miejscu, w firmie, czy też pracują zdalnie. W obu przypadkach warto skorzystać z gotowych rozwiązań, które ułatwiają zarządzanie zasobami ludzkimi, a na poczet przyszłych działań wybrać odpowiednie narzędzia rekrutacyjne. Z pomocą przychodzi np. platforma XPRIMER.

XPRIMER wspiera obsługę najbardziej skomplikowanych procesów w firmie, przez co ułatwia jej efektywne zarządzanie. Jest narzędziem elastycznym, ponieważ umożliwia dostosowanie jej modułów do potrzeb, celów biznesowych oraz struktury przedsiębiorstwa – małego, średniego i dużego. Korzystamy więc tylko z takich jej elementów, których potrzebujemy. Co więcej, nie musimy tego robić siedząc cały czas przy komputerze – XPRIMER to też aplikacja mobilna, dająca dostęp do najważniejszych danych. Przejrzymy w niej także wątki dyskusji, wyślemy wniosek urlopowy i wprowadzimy zmiany w grafiku.

Narzędzia HRM w pracy zdalnej

Jeden ze wspomnianych modułów XPRIMER-a to moduł HR, odpowiedzialny za zarządzanie zasobami ludzkimi. Dzięki niemu obsługa procesu rekrutacji, organizacji szkoleń czy podejmowanie działań w związku z rozwojem i ocenianiem pracowników, jest o wiele łatwiejsza.

W skład platformy XPRIMER i jej modułu HR, wchodzą dwa kolejne: HRM i HCM. Dla osób, które na co dzień (lub tak, jak teraz – w szczególnych okolicznościach) pracują zdalnie, szczególnie przydatny będzie HRM. Za sprawą swoich funkcji, skoncentrowanych wokół tzw. twardego HR-u, pozwala planować, ewidencjonować i rozliczać pracę pracowników. XPRIMER.HRM automatyzuje również procesy premiowania i budżetowania, dzięki przebiegają płynnie nawet podczas pracy zdalnej. Pomoże też w usprawnieniu komunikacji wewnętrznej, w sytuacji, gdy możliwy jest wyłącznie kontakt telefoniczny lub wirtualny.

HRM – wszystko pod kontrolą

HRM umożliwia także reagowanie na nagłe zdarzenia, które nie są wykluczone podczas pracy zdalnej. Wystarczy, że pracownikowi zepsuje się firmowy komputer, udostępniony mu do pracy w domu. Jeśli polityka firmy wyklucza posługiwanie się prywatnym sprzętem, używając aplikacji mobilnej XPRIMER należy zgłosić taką awarię. Następnie pracodawca zdecyduje jak w bezpieczny sposób odebrać od pracownika zepsuty komputer, a potem dostarczyć mu nowy.

Inny przypadek: pracownik w domu uległ nieszczęśliwemu wypadkowi, w wyniku którego nie jest w stanie świadczyć pracy, z dnia na dzień idzie więc na zwolnienie lekarskie. Tymczasem to on był odpowiedzialny za zamknięcie kluczowego dla firmy projektu. Dzięki platformie XPRIMER.HRM będzie możliwe szybkie zastąpienie go pracownikiem, który posiada odpowiednie kompetencje i, jak pokazuje grafik, jest dostępny w wybranym terminie.

HCM – oprogramowanie do rekrutacji

XPRIMER.HCM to moduł pozwalający wydobyć potencjał z całego zespołu, ale też pewnego rodzaju program do rekrutacji pracowników. Informacje zgromadzone na platformie, na temat każdego z nich, umożliwiają nie tylko wychwytywanie luk kompetencyjnych, ale też przewidywanie, jakich szkoleń będą potrzebować w przyszłości, jeśli np. pracodawca myśli o awansach dla nich.

Zebrane i przeanalizowane w HCM-ie dane na temat pracowników, mogą doprowadzić do wniosku, że konieczne jest zatrudnienie nowej osoby. W czasie, gdy większość działów, w tym dział HR, pracuje z domu, trzeba proces rekrutacji nieco przemodelować. Co ciekawe, HCM to precyzyjne narzędzie, pozwalające skrócić go nawet o 56%, przy zachowaniu całej kultury organizacji. Platforma szybko analizuje i porównuje kompetencje kandydatów, tak więc ich wstępna selekcja przebiega niezwykle sprawnie. Potem pozostają już tylko wirtualne spotkania w ramach kolejnych etapów rekrutacji i wybór najodpowiedniejszej osoby.

Tak właśnie wygląda internetowy system rekrutacji i zarządzania pracownikami w trybie pracy zdalnej. Korzystanie z XPRIMER-a gwarantuje, że wszelkie procesy w firmie przebiegną szybciej, z zachowaniem pełnej przejrzystości i bezpieczeństwa danych. Nie ma znaczenia, czy dotyczą pracy stacjonarnej, czy świadczonej z domu. Pamiętajmy też, że decydując się na wdrożenie platformy XPRIMER
w swoim przedsiębiorstwie, redukujemy koszty administracyjne, usprawniamy komunikację z pracownikami oraz precyzyjnie planujemy czas ich pracy – a to wszystko w pełnej zgodności z przepisami prawa pracy.

Nasi eksperci są do Twojej dyspozycji

Zdefiniuj swoje potrzeby - my zajmiemy się resztą.